Η ιστορία του Ελληνικού Χρέους...

Το προεκλογικό Δώρο...

(Το ακόλουθο κείμενο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΚΗΦΙΣΙΑ την 9η Οκτωβρίου 2009)

...και το πως πέρασε στα ψιλά των ανακοινώσεων των εφημερίδων.

Είμαι βέβαιος ότι δεν θα το προσέξατε ή όσοι το προσέξατε δεν θα του δώσατε την πρέπουσα σημασία αν και ήταν πολύ σημαντικό...

Παραμονές των εκλογών, στην τούρλα του Σαββάτου, η αποπεμφθείσα κυβέρνηση της ΝΔ, φρόντισε να υπογράψει την νομιμοποίηση των κολεγίων.

Πρόκειται για πάγιο αίτημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το οποίο έχουμε απειληθεί ως χώρα με διώξεις και πρόστιμα διότι διατηρούμε κλειστό το εκπαιδευτικό μας σύστημα με διάφορα ευφυήματα που λίγο έως πολύ περιστρέφονται γύρω από την Συνταγματικά κατοχυρωμένη απαίτηση της δωρεἀν παρεχόμενης παιδείας και επομένως του ανέφικτου της ύπαρξης και λειτουργίας κολεγίων (ιδιωτικών πανεπιστημίων) που θα παρέχουν πανεπιστημιακού επιπέδου μόρφωση επί πληρωμή.

Η κυβέρνηση της ΝΔ προσπάθησε, τα πέντε χρόνια της εξουσίας της να αλλάξει τα πράγματα και να αντιμετωπίσει τα προφανή μειονεκτήματα του κρατισμού που στην εκπαίδευση ολίγο διαφέρουν από τα σωματικά καρκινώματα.

Προσπάθησε να υψώσει φωνή ενάντια στη λογική της αιώνιας και ανεπρόκοπης φοίτησης ή στην έντονη κομματικοποίηση των φοιτητικών εκλογών με τις απερίγραπτες επιρροές από φαύλες μειονότητες, ενάντια στο σύστημα αναξιοκρατίας των πανεπιστημιακών ή στα συμπτώματα νεποτισμού και γενικότερα ενάντια στον παραλογισμό ώστε να σταματήσει η κατρακύλα στο βάραθρο της ανυποληψίας παρά τις λαμπρές νησίδες γνώσης, τις υπάρχουσες δηλαδή εξαιρέσεις.

Όμως ο Τιτανικός δεν ήταν γεμάτος σαθρά τοιχώματα όταν βυθίστηκε... Η μία του πλευρά τραυματίστηκε και μόνο κατά ένα στεγανό διαμέρισμα περισσότερο από όσα πρόβλεπε η μελέτη αξιοπλοΐας σε περίπτωση σύγκρουσης... Επρόκειτο για το τελειότερο κατασκεύασμα της ναυπηγικής βιομηχανίας της εποχής του αλλά βυθίστηκε διότι δεν είχε γίνει μια παραπάνω πρόβλεψη!

Δεν θα περίμενε κανείς επομένως οι νησίδες της αξιοπρέπειας που σώζουν την πανεπιστημιακή μας κοινότητα από την ευτέλεια και την γελοιοποίηση να είναι ικανές να σώσουν από τον καταποντισμό το ελληνικό ανώτατο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Όχι μόνο δεν θα το σώσουν αλλά θα πληρώσουν και αυτές το τίμημα της γενικότερης αποσάθρωσης.

Η ΝΔ ασφαλώς και δεν νομιμοποίησε τα κολέγια σε συνεργασία με τον σημερινό νικητή των εκλογών Γιώργο Παπανδρέου. Του έδωσε ὀμως μια καταληκτική ανάσα και τον διευκόλυνε τόσο που ούτε θα το ονειρευόταν.

Πολλοί αισθάνονται και μεταξύ τους αναμφίβολα ο γράφων ότι το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ θα παιχτεί στην αντιμετώπιση της κρίσιμης οικονομικής κατάστασης και του κινδύνου να περιθωριοποιηθεί εντελώς η χώρα μας παρά τη συμμετοχή της στον πυρήνα της ΟΝΕ.

Όμως η παιδεία παραμένει επίσης βασική προτεραιότητα διότι το εκπαιδευτικό ζήτημα μετά την θρησκευτική πίστη διατηρεί τα πρωτεία στο να διαμορφώνει εμπάθειες μεταξύ των ανθρώπων.

Άλλωστε ως Έλληνες ζήσαμε σκληρές αντιπαραθέσεις, με τους καθαρευουσιάνους (καθαρολόγους και ευαγγελικούς) ενάντια στους δημοτικιστές (Μαλλιαρούς) αν και επρόκειτο για πρόφαση με πραγματική αιτία την κοινωνική αντιπαράθεση μεταξύ των εξαθλιωμένων εργατών και της καθωσπρεπίζουσας και αδίστακτης αριστοκρατίας της εποχής η οποία οδήγησε τη χώρα μέχρι και στην ήττα του 1987.

Σήμερα, το γλωσσικό το ξεπεράσαμε και οι δυο γραφές προχωρούν συχνά χέρι--χέρι χάρη στις εξαιρετικές προσπάθειες εκδοτών όπως της National Geographic που επανεκδίδει την Ιστορία του Ελληνικού Έθνους του Κωνσταντίνου Παπαρηγόπουλου ταυτόχρονα στην καθομιλουμένη και στην αρχαΐζουσα, την δεύτερη σε ηλεκτρονική μορφή.

Δεν λύσαμε όμως το εκπαιδευτικό που μας τυραννάει και θα συνεχίσει να μας τυραννάει για αρκετά χρόνια ακόμα σε τομείς που οι λύσεις θεωρούνται αυτονόητες στην υπόλοιπη Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική.

Το θέμα του εκσυγχρονισμού της παιδείας και ειδικότερα του συστήματος των εισαγωγικών εξετάσεων στα ΑΕΙ πήρε τελευταία, για ακόμα μια φορά, τον δρόμο της έρευνας και μελέτης για την διαμόρφωση προτάσεων από την επιτροπή Μπαμπινιώτη με πολύ αξιόλογες ιδέες και ίσως τις μόνες που έχουν προοπτική έναντι της κρατικής αντίληψης που ενυπάρχει συγκεκαλυμμένα στις προτάσεις του καθηγητή Βερέμη και απροκάλυπτα σε εκείνες της ΠΟΣΔΕΠ (Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού ΑΕΙ)

Η νομιμοποίηση όμως των κολεγίων παραμένει στον κόκκινο πυρήνα του εκσυγχρονισμού έχοντας οδηγήσει σε αναταραχές ακόμα και θανάτους χάριν της εμμονής μιας μειοψηφικής φράξιας του πολιτικού κόσμου που θέλει να επιβάλλει την άποψή της στην πλειοψηφία.

Και λέω φράξιας διότι μόνο έτσι μπορεί κάποιος να χαρακτηρίσει τους λίγους που μάχονται με δόντια και με νύχια για την διατήρηση των κεκτημένων πριν σκεφτούν και χωρίς να προβάλουν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο εκσυγχρονισμού, προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής παιδείας. Αντίθετα, περιορίζονται σε ύβρεις και απειλητικές κινητοποιήσεις που στην ουσία αναδεικνύουν τον πολιτισμικό εκπεσμό των συμμετεχόντων.

Η νομιμοποίηση των Κολεγίων είναι το πρώτο βήμα στην προσπάθεια αντιμετώπισης ενός υστερικού παραλογισμού που για να επιβληθεί προβάλλει το ψέμα ως αλήθεια, υποβιβάζοντας την αλήθεια σε ψέμα.

Το βασικότερο επιχείρημα των εχθρών των κολεγίων μετά τις συνταγματικές γραφές είναι ότι δεν είναι δυνατόν να αφήσουμε σε κερδοσκόπους να αλωνίζουν στα ιερά και τα όσια της Ελληνικής μας παιδείας που μάθαμε να την απολαμβάνουμε δωρεἀν παρά το υψηλό της τίμημα...

Δεν έχει σημασία που πληρώνουμε εξωφρενικές αμοιβές σε ιδιωτικούς δασκάλους και φροντιστήρια σκοτεινής και ανεξέλεγκτης μάθησης αρκεί που είναι δωρεάν η παιδεία μας...

Δεν έχει σημασία που χιλιάδες από τους νέους της Ελλάδος ξενιτεύονται στην αλλοδαπή για μόρφωση (το υψηλότερο ποσοστό παγκοσμίως) αρκεί που η παιδεία μας είναι δωρεάν...

Δεν έχει σημασία τι χρώμα αυτοκίνητο θα αγοράσεις έλεγε κάποτε ο ευφυής αυτοκινητοβιομήχανος Ford για το Μοντέλο Τ, αρκεί να είναι μαύρο...

Μαύρη λοιπόν είναι και η δωρεάν παιδεία μας και γιαυτό δυσδιάκριτη στο φως της αλήθειας.

Ξεκινούν κατά καιρούς εν είδη πογκρόμ, επιθέσεις κατά της αξιοπρέπειας και του δικαιώματος του ελευθέρως σκέπτεσθαι από την λεγόμενη φωτισμένη ή εκσυγχρονιστική αριστερά. Στόχος γίνεται το δικαίωμα παροχής ιδιωτικής εκπαίδευσης και συνεισφέροντες οι ιδιώτες φροντιστές της αποστηθιστικής παιδείας.

Ναι τα φροντιστήρια κάνουν κακό και αυτό πρέπει να το πούμε ανοιχτά και χωρίς δειλία διότι σε αυτά μεγαλουργεί η πακετοποίηση, ο Γκουντισμός και ο Γουεντισμός της Παιδείας... Πάρτε κόσμε. Πάρτε νέοι σε πακέτο δυο ώρες σε μαθηματικά και τρεις σε γλώσσα και άμα θέλετε έχουμε και σάλτσα φυσικοχημείας... Η ερώτηση που λείπει είναι αν θα το πάρεις για το σπίτι ή θα το απομνημονεύσεις επί τόπου. Η φροντιστηριακή παιδεία προσφέρεται επί τόπου και γιαυτό είναι ακριβή.

Ξεχνούν από την άλλη να προσέξουν τι είναι ακριβώς τα υπό την συνεχή επίκριση κολέγια. Γιατί άραγε σήμερα στεγάζονται σε ανεπαρκείς εγκαταστάσεις και γιατί τα μαθήματα που προσφέρονται ανήκουν στους τομείς εκείνους που δεν απαιτούν ακριβά εργαστήρια και υποδομές.

Η απάντηση είναι εξαιρετικά απλή.

Στις φυλακές κανένας τεχνίτης π.χ. επιπλοποιός που εκτίει την ποινή του δεν έχει μαζί του τα εργαλεία που χρησιμοποιούσε όταν ήταν ελεύθερος άλλα συνεχίζει να φτιάχνει έπιπλα με ότι διαθέτει. Πως λοιπόν τα υπό διωγμό κολέγια κρίνονται για τις ανεπαρκείς σημερινές εγκαταστάσεις τους πριν την νομιμοποίηση τους;

Αν οι υποκρινόμενοι με απροκάλυπτη θρασύτητα επικριτές των κολεγίων κοιτούσαν μια βαθμίδα πάρα κάτω θα έβλεπαν ότι η ιδιωτική μέση παιδεία διαθέτει εξαιρετικές εγκαταστάσεις και υποδομές σε πλήρη αναντιστοιχία με την γύμνια και την αθλιότητα των κρατικών σχολείων που αν δεν σου προκαλούν την απέχθεια (βλέπε 1ο γυμνάσιο και λύκειο Κηφισιάς) είναι οπωσδήποτε αποκαρδιωτικές.

Με την νομιμοποίησή τους τα κολέγια παίρνουν το πράσινο φως στο να εμπιστευτούν την πολιτεία και να αρχίσουν να επενδύουν σε υποδομές, ώστε να γίνουν ανταγωνιστικά και στους λοιπούς τομείς γνώσης με τα κρατικά πανεπιστήμια.

Με την νομιμοποίηση ένας μεγάλος αριθμός φοιτητών που εξάγει το πολύτιμο για τη χώρα συνάλλαγμα θα παραμείνει για μάθηση στον τόπο μας.

Με την νομιμοποίηση μία εξαιρετική μερίδα της ακαδημαϊκής κοινότητας θα περάσει στον ιδιωτικό τομέα κάνοντάς τον μεγάλο, ισχυρό και απόλυτα αξιοκρατικό λόγω ανταγωνισμού.

Με την νομιμοποίηση στην χειρότερη των περιπτώσεων θα δοθεί η ευχέρεια στους σημερινούς κακοθελητές να διαπιστώσουν το άδικο των επιχειρημάτων τους.

Όμως ας ρίξουμε και μια φευγαλέα ματιά στον πυρήνα των κατηγοριών, την απεχθή για εκπαιδευτικούς σκοπούς κερδοσκοπία.

Ποτέ δεν υπήρξε μεγαλύτερη ανακρίβεια από αυτήν... Το Ιδιωτικά δεν σημαίνει και κερδοσκοπικά... Πρόκειται για ΜΚΟ που συγκεντρώνουν τους πόρους τους από τα δίδακτρα και την εφαρμοσμένη έρευνα. Με την νομιμοποίησή τους θα τυγχάνουν νόμιμα και κρατικής επιχορήγησης ενώ θα έχουν και όσα πρόσθετα δικαιώματα σε πόρους διατίθενται και στα λοιπά Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια. Τελικά θα ισχύει το τρισυπόστατο των εσόδων από δίδακτρα, κρατικές επιχορηγήσεις και ερευνητικά κονδύλια.

Όσα αποτυγχάνουν στις επιλογές του μίγματος εσόδων θα κλείνουν τμήματα και τομείς εκπαίδευσης και έτσι λόγω ανταγωνισμού θα διατηρείται το υψηλό επίπεδο σπουδών.

Αντίθετα τα κρατικά πανεπιστήμια της χώρας μας παρέχουν διπλώματα που δεν ξέρει κανείς με τι ποιότητα σπουδών αποκτώνται ενώ αναγνωρίζονται ολοένα και λιγότερο από τις επιχειρήσεις που σέβονται το όνομά τους.

Ήταν επομένως ή δεν ήταν ένα θαυμάσιο δώρο η νομιμοποίηση των κολεγίων από την ΝΔ στην νέα κυβέρνηση Παπανδρέου, το ότι δηλαδή θα έχει έναν αγώνα λιγότερο στις ευαίσθητες πρώτες 100 μέρες διακυβέρνησής της;